Nestle-boikotti ja tuotelistaa

Tuazophia Marraskuu 25th, 2005

Olen boikotoinut Nestleä jo vuosia. Boikotti johtuu siitä, että Nestle markkinoi äidinmaidonkorvikkeita ja erityisesti siitä, että niitä markkinoidaan kehitysmaissa, joissa äidit sitten luulevat tekevänsä lapselleen parasta mahdollista ruokaa sekoittamalla korvikejauhetta ja usein ei-niin-puhdasta vettä. Tarkemmin tästä on kirjoittanut ainakin Pörrö Ihan kiva elämä -blogissaan - sieltä löytyy myös linkkisivu, jossa paljon asiaan liittyviä linkkejä.

Mielenkiintoinen linkki on Tavaramerkkitietokannan sivu, jossa on Nestlelle kuuluvia tavaramerkkejä. Seuraavassa luettelo tuotteista, jotka voivat olla hieman yllättäviä - tavalla tai toisella (kirjoitettuna juuri niin kuin ne listasta löytyvät).

  • MAGGI
  • KOTIKOKKI
  • PURINA
  • FRISKIES
  • SERTI
  • MÖVENPICK
  • JÄÄTELÖKESÄ
  • KENNEL KOIRANPENNUN TÄYSRAVINTO
  • MAISTETTU JA HYVÄKSYTTY
  • VALIO Valiojäätelöä ICE BURGER
  • BONA
  • Piltti
  • JÄÄTELÖ KUIN UNELMA
  • Minä täällä hei.

ps. Täysin asian ulkopuolelta: tein adoptioprosessillemme seurantasivun.

22 Responses to “Nestle-boikotti ja tuotelistaa”

  1. Sahramion 26 Mar 2005 at 1:42

    Siis KAIKKI Valiojäätelöt ovat suoraan Nestlen tuotantoa, Valio myi jäätelötuotantonsa ja jäätelötuotemerkkinsä Nestellle v 2004.
    mm. Smarties suklaakarkit, After Eightit jne kuuluvta myös Nestlelle.

  2. Tuntematonon 27 Mar 2005 at 12:30

    Listaan voisi lisätä vielä ainakin yhden yllättävän. Lorealin kosmetiikkakin on Nestlen omistuksessa.

  3. Tuazophiaon 27 Mar 2005 at 20:18

    Juu, kyllä tiesin, että kaikki Valiojäätelöt. Mutta tuo oli niin outo tuotemerkiksi. Sen sijaan Lorealista en tiennyt, joten kiitos vinkistä. Tosin, enpä ole sitä ennenkään käyttänyt, mutta enpähän jatkossakaan. :D

  4. Susannaon 28 Mar 2005 at 13:07

    Olen kyllä ihan samaa mieltä, että on vastuutonta millä tavoin Nestle mainostaa/mainosti kehitysmaissa. Mutta tavallaan musta on myös hupaisaa että siitä on tehty niin iso juttu, tekee siellä monet muutkin firmat vaikka mitä. Esim Humana (joka pyörittää mm UFF-toimintaa) tekee paljon hyvää työtä Afrikassa, ja saa paaaljon avustusrahoja eri puolilta. Hiljaa ollaan siitä, että firman “opettajat” ja johto asuu luksuskämpissä ja tienaavat ihan perkeleesti, juurikin näistä avustusrahoista.

    En boikotoi Nestleä, ja jos boikotoisin, tekisin sen siitä syystä, että mua ärsyttää kun joku yksi suuri omistaa kaiken, se tekee pienen ihmisen valinnan mahdollisuuksista aika olemattomia.

    Tiesittekö, että Lorealin tuotemerkkejä ovat myös Maybelline, Garnier, Lancôme, Biotherm, Helena Rubinstein, Ralph Lauren, Giorgio Armani, Vichy ja Cacharel. Ja ties mitä muita….. Nestlen lonkerot ulottuvat niin joka puolelle, ettei mulla ainakaan ole edes energiaa boikotoida moista.

  5. Cairbreon 28 Mar 2005 at 13:36

    Pakko oli tarttua näppikseen. Siis mä oon boikotoinut UFFia eli Humanaa jo monta vuotta. Syynä myös avustusrahojen epäilyttävä käyttö mutta pääasiallisesti kuitenkin se miten Humana palkkaa “avustustyöntekijöitä”. Vähän naivi sukulaiseni joutui muutama vuosi sitten Humanan huijaamana Ruotsiin vaatteiden laijttelulaitokselle tekemään ilmaista työtä kun kuvitteli pääsevänsä lähetystyöhön Afrikkaan. Poika maksoi siitä lystistä Humanalle rutkasti rahaa. Tarina on aivan uskomaton, siihen liittyy mm passin takavarikointi Humanan työntekijän puolesta, lukitun asunnon oven takana kolkutteleva toimittaja ja rahaton pakomatka takaisin Suomeen.

    Ja minä tulin tänne kirjoittamaan kirjoista :D

  6. Tuazophiaon 28 Mar 2005 at 13:58

    Minäkin olen lukenut tuosta UFFn epäilyttävästä toiminnasta (rahojen käyttö ja avustustyöntekijöiden huijaaminen), enkä käytä kyseistä puljua. Kaikkea ei tietysti voi aina tietää, mutta mielestäni on parempi puuttua niihin epäkohtiin joihin voi kuin antaa sitten kaiken olla. Noistakaan tuotemerkeistä en tiennyt, mutta kun en meikkaa, iso osa noista jää jo pois ja vaatemerkkinikin ovat enemmän tyyliä Itsetehty Villapaita, joten ei niistäkään ole sen enempää huolta. ;)

  7. Arttion 28 Mar 2005 at 14:04

    Tiesittekö, että Lorealin tuotemerkkejä ovat myös Maybelline, Garnier, Lancôme, Biotherm, Helena Rubinstein, Ralph Lauren, Giorgio Armani, Vichy ja Cacharel. Ja ties mitä muita… Nestlen lonkerot ulottuvat niin joka puolelle, ettei mulla ainakaan ole edes energiaa boikotoida moista.

    “Every 30 seconds, a baby dies from unsafe bottle feeding. Without breast feeding babies don’t get the benefit of passive immunity normally passed on in the mothers’ milk. The risk of contracting serious diseases from bottle feeding is therefore high, but it is further compounded by the fact that, in the Third World, many people don’t have access to a clean water supply with which to make up the formula, and poverty can lead to mothers over-diluting the formula to make it go further. Waterborne diseases fed straight to vulnerable babies causes what is now a common condition in many parts of the world - diarrhea, vomiting, respiratory infections, malnutrition, dehydration and commonly death - known as Bottle-Baby disease.”

    Niin, täytyyhän sitä jotain priorisointia harrastaa. Kukapa sitä ilman paskaa naamassa voisi elää? Tokihan pikkuvauvat voivat sen edestä henkensä uhrata. :mad:

  8. Susannaon 28 Mar 2005 at 14:14

    äh, Artti en mä sitä noin tarkoittanut. Siis ne merkit oli ihan vaan tiedoksi, se oli mulle yllätys että ne on kaikki Lorealin. Lähinnä tarkoitin kaikkea ruokakamaa sun muuta, että vaikea niistä on perillä pysyä, enkä jaksa seurata kaikesta, että mikäköhän firma on takana.

    Ja lapsia kuolee moneen muuhunkin syyhyn, se on ihan kamalaa, mutta ei vika nyt yhdessä firmassa pelkästään ole. Ja se, ostanko litran ingmanin vai valion jäätelöä, ei asiaan tee mitään muutosta. Isossa mittakaavassa ajatellen pitäisi olla täysin mahdollistaa estää korvikkeen vienti sellaisiin paikkoihin missä sitä ei voida oikein käyttää. Tuskin nestle yksin päättää, viedäänkö jonnekin maitoa vai ei?

  9. Arttion 28 Mar 2005 at 16:01

    Ja se, ostanko litran ingmanin vai valion jäätelöä, ei asiaan tee mitään muutosta.

    Jos kerran muutkin vai?

    Mistä arvelet Nestlén saavat rahoituksen toiminnalleen? Aivan; juuri sinulta.

    Anteeksi, tarkoitukseni ei ole olla ilkeä. Toivon kuitenkin, että ajattelet hieman asiaa. Nyt viesteistäsi saa sellaisen kuvan, että olet joko laiska tai välinpitämätön.

    Ne vauvat nimittäin kuolevat ihan oikeasti. Ei se ole vitsi. Juuri nytkin. Plopsista vaan ja taas tuli bonusta. Ei ole kivaa sillä äidillä, joka yritti tarjota parastaan. Se on hyvä pitää mielessä sitä Valio-jäätelöä siemaillessa.

    Uskon, että vaikkapa Ingmannin jäätelöä syötyäsi nukut yösi paremmin. Tai kuten vaarini asian joskus muotoili: “Hyvä omatunto on paras päänalunen.”

    EDIT: Olen vissiin juonut vähän liikaa kahvia kun menee teksti niin vihaiseksi. Siivosin osan pois.

  10. Susannaon 29 Mar 2005 at 9:38

    oi voi. Mä en usko että pystyn sanomaan tähän mitään, ilman että taas Artti kilahdat ja alat hyppiä pitkin seiniä. Ei pitäisi ikinä pikaisesti kommentoida yhtään mitään tällaisissa kiihkoilija-asioissa, aina saa turpiin. Sinä olet selvästi päättänyt jo millainen ihminen minä mielestäsi olen. Sinunkin tekstistä voi päätellä aika paljon sinusta.

  11. Arttion 29 Mar 2005 at 17:26

    Sinä olet selvästi päättänyt jo millainen ihminen minä mielestäsi olen.

    En suinkaan.

    Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka kuolema ja kärsimys kuuluvatkin elämään, niin lapset tulisi pitää aikuisten agendojen, mielihalujen ja egojen aiheuttamien ongelmien ulkopuolella niin hyvin kuin se ikinä vain on mahdollista.

    He eivät ole tehneet mitään ansaitakseen tuskallisen kuoleman ripuliin - etenkään sen takia, että ihmiset täällä pullamössöyhteiskunnassa eivät henkistä laiskuuttaan jaksa siirtää kättään Valio-paketista Ingmannin puolelle, vaikka tietävät, mitä niinkin helppo valinta tarkoittaa.

    Ja jos nyt mietitään tätä argumentointia, niin…

    lapsia kuolee moneen muuhunkin syyhyn, se on ihan kamalaa, mutta ei vika nyt yhdessä firmassa pelkästään ole.

    On siis ihan ok ostaa yhden lasten kuolemia aiheuttavan yrityksen tuotteita?

    Isossa mittakaavassa ajatellen pitäisi olla täysin mahdollistaa estää korvikkeen vienti sellaisiin paikkoihin missä sitä ei voida oikein käyttää.

    Eli niin kauan kuin teollisuuden lobbarit onnistuvat pitämään köyhien maiden laeissa itselleen sopivia porsaanreikiä, ei asialla tarvitse vaivata päätään?

    Onko ihmisten moraalisen selkärangan ylläpitäminen valtiovallan tehtävä? Onko lasten kuoleman aiheuttaminen ihan ok, jos laissa ei sitä erikseen kielletä?

    Tuskin olet sitäkään mieltä.

    Sinunkin tekstistä voi päätellä aika paljon sinusta.

    Tiedän, mutta yritän olla johdonmukainen. Tämä on yksi niistä asioista, jotka ovat erittäin tärkeitä minulle. Ei tässä ole mitään henkilökohtaista.

    Ja jos ensi kerralla kaupassa käydessäsi et ole älyttömän vihainen meikäläisen jorinoista ja valitset jotain muuta kuin Nestlén tuotteita, niin olen hyvilläni. Ja niin ovat ne pikkuisetkin, jotka saattavat valintasi johdosta jatkossa litkiä paljon puhtaampaa juotavaa. :)

    Valintahan on toki sinun.

  12. Tuazophiaon 29 Mar 2005 at 17:35

    En puutu tuohon keskusteluun mitenkään, vaikka minun blogissani onkin. Keskustelkaa vain. ;)

    Sen verran vielä mainitsen tästä aiheesta, että boikottihan ei koskaan koske itse korviketta. Jos lapsi tarvitsee Nestlen korviketta, niin tietysti sitä pitää käyttää. Boikotoinnissa koko idea on siinä, että minä en tarvitse mm. Valion jäätelöä tai Maggi-liemikuutioita (siis vaikka oletettaisiin, että ylipäänsä jäätelöä tai liemikuutioita tarvitsisin) ja vastaavia muita tuotteita ostamalla euroni ohjautuvat sellaiselle taholle, joka toimii mielestäni oikeammin.

  13. Lankakomeroon 01 Jou 2005 at 22:11

    Minäkin olen mm. Nestleä, Lorealia ja UFFaa boikotoinut vuosia. Se mitä ostamme ja mitä emme on mahdollisuutemme vaikuttaa, käytetään sitä.

  14. Jakkeon 18 Tam 2006 at 9:50

    Voi voi teitä.. mitä te luulette tuolla saavuttavan!? :D pidättäytykää vaan parhaista jäätelöistä :D mulle on ihan sama kuka tekee parasta tuotetta..käytän sitä kaikesta huolimatta..kuka nyt ei parasta haluaisi!! joku tekee rahaa ja joku jää nuolemaan näppejään.. itsestä se on kii!!

  15. Knowledgeon 18 Tam 2006 at 22:56

    “Listaan voisi lisätä vielä ainakin yhden yllättävän. Lorealin kosmetiikkakin on Nestlen omistuksessa.”
    Hieman meni metsään. Pääomistaja on Mrs Bettencourt perheineen. Nestle omistaa vähemmistöosuuden osakkeista.
    Boikotoikaa nyt höyrypäät samalla Nokiaa, Rakentajain Konevuokraamoa ja Puutarhaliike Muhevaista…varman vinkin mukaan noiden osakkeita omistaa Nestlen lapsentappajat kätyreineen…
    -sick bad world-

  16. Arttion 22 Tam 2006 at 19:14

    Boikotoikaa nyt höyrypäät samalla Nokiaa, Rakentajain Konevuokraamoa ja Puutarhaliike Muhevaista…varman vinkin mukaan noiden osakkeita omistaa Nestlen lapsentappajat kätyreineen…

    Öhhöhö öhhöhö. Jopas vitsin murjaisit. Onneksi olkoon.

    Olet vissiin sisäistänyt kirjan “Vihdoinkin eroon ajattelusta” kohdan: “Mölise jatkuvasti; silloinkin kun ei ole mitään sanottavaa. Kaikki rakastavat paskanjauhajia.”

  17. Työntekijäon 18 Syy 2006 at 17:50

    Boikotti on fiksua, jos me kaikki boikoitoimme jotain arvaako kukaan mikä siitä on seuraus —> työpaikkojen lähteminen muualle, ja kuka sitten auttaa? Ne kehitysmaissa olevat vai? joiden vuoksi teimme sen.

    En usko, ensi kerralla kun alatte boikotoida jotain: taas uhkatte jonkun duunarin työpaikkaa, joka varmasti ei ole ansainut sitä.

    Teidän boikotit ei vaikuta pomoihin vaan niihin työntekijöihin joilla on nälkäisiä suita joille pitää siitä Nestlen äidinmaidonkorvikkeita saada.

    Hyvä idea, boikotoidan kaikki, niin se yhteiskunta toimii. yksi Nestle tehdas kun vielä on suomessa niin loistavaa työtä!! Pelastetaan afrikkalaisia ja laitetaan suomalaisia kärsimään!

    Järki käteen! Maailma ei toimi niin!

  18. Tuazophiaon 19 Syy 2006 at 6:18

    Niin, parempi se on, että vauvat kuolee, suomalaiset saa pitää työnsä ja Nestle tuottaa voittoa. Eikös?

    Jos me kaikki boikotoimme, Nestle huomaa pian, että on parasta muuttaa toimintatapojaan ja vähän äkkiä, että olisi edessä muutakin kuin konkurssi.

    Jos me taas kiltisti teemme työmme ja syömme Nestle-tuotteemme, duunarit saavat pitää työnsä, kunnes heidän tilalleen keksitään joku kone, mutta sen aikaa vauvoja kuolee.

    Minun on pakko edes yrittää tehdä jotain, ettei tänään kuolisi Annika, Emma, Jonna, Joonas, Iida, Oliver, Niilo, Aliina…

  19. Aukkion 05 Tou 2007 at 21:24

    Lisätään listaan Findus.

  20. Mamma 75on 25 Lok 2007 at 16:14

    Kyllä wikipedia tietää…! =)

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Nestl%C3%A9

    Sivulta löytyy myös yllättävän pitkä lista boikotissa olevista tuotteista. Missään ei tosin kerrota, miten boikotti on Nestleen vaikuttanut - kukahan kävisi mainontaa tarkistamassa jossain kohdemaassa?

  21. miuon 13 Lok 2008 at 11:35

    Kiinnostavaa keskustelua! Ja hienoa, että monet ovat innokkaita boikotoimaan, hyvä! lisää vaan!
    Itse käytän pelkkää luomua, kotimaista tai reilua kauppaa. Ainoastaan lemmikit ruokin toisinaan valmisruoalla, jos en laiskoina päivinä jaksa tehdä kotiruokaa kissoille.
    kysyisinkin nyt kiinnostavan kysymyksen. nestle on ostanut bodyshopin. pitäisikö bodyshopia alkaa boikotoida?

  22. Tuazophiaon 13 Lok 2008 at 12:19

    Menikö ne senkin ostamaan, ruojat! No, onneksi käytän hyvin vähän mitään kosmetiikkatuotteita ja nekin ostan suurimmaksi osaksi lähimmästä Bio-kaupasta, joten ei siinä mitään. Body Shopissa oli kyllä hyvää, kevyttä käsirasvaa, mutta löytäähän noita muualtakin. Eli itse ainakin boikotoin.

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply

(pakollinen)